Website gemeente Bredene in het nieuw
Door de duidelijke indeling en de uitstekende zoekfunctie kan men makkelijk vinden wat men zoekt. “En natuurlijk is de nieuwe site volledig smartphone- en tabletproof. We hebben ook een korte video gemaakt (link: https://youtu.be/fwvClOUNPq4 ) met duiding over wat er nieuw is”, zegt burgemeester Steve Vandenberghe. Het gemeentebestuur wil graag dat de website toegankelijk is voor alle doelgroepen: jong of oud, hoog of laag opgeleid, digitaal vaardig of minder digitaal vaardig. De nieuwe website voldoet dan ook aan de eisen die de overheid stelt naar toegankelijkheid toe. Er is ook een overzicht van alle producten en diensten. Alle informatie is via makkelijke knoppen vlot raadpleegbaar. “De nieuwe website moet voor de Bredenaar een digitaal platform zijn waarop men steeds vindt wat men zoekt”, geeft burgemeester Vandenberghe aan.
Waar het kan zorgt de site ervoor dat men van thuis uit de gemeentelijke dienstverlening kan consulteren. Momenteel zijn heel wat producten en diensten al digitaal beschikbaar, maar daar wil het gemeentebestuur de komende jaren nog meer werk van maken. De nieuwe website bundelt ook alle informatie over het gemeentebestuur, het OCMW en toeristische info.
Wat is er nieuw?
• De homepage is minder druk. Nieuwsberichten maken plaats voor de zoekbalk. Deze is hier dan ook prominent aanwezig.
• Iets melden kan via het meldingsformulier
• De meest gezochte informatie staat bovenaan de website. Deze ‘hot topics’ kunnen wijzigen naargelang de bevraging.
• De openingsuren van de diensten zijn bij het raadplegen van producten of diensten steeds goed zichtbaar. Voor sommige diensten kan men via een duidelijke knop ook snel een afspraak maken.
• De vacaturepagina is overzichtelijker
• Er is een duidelijke verwijzing naar de toeristische website en uitkalender
• Een responsive design: de website past zich vlot aan volgens het toestel waarmee men kijkt.
• Nieuwsberichten zijn wel nog aanwezig, maar minder nadrukkelijk. De website bevat nog veel nieuws, maar Bredene zet meer in op sociale media om het digitale nieuws tot bij de inwoners te krijgen.
• Er is een uitgebreide producten- en dienstencatalogus: heel wat producten zijn voor gans Vlaanderen hetzelfde en worden automatisch aangepast. Gemeentelijke producten worden op één centrale plaats aangepast, zodat de info op de volledige website klopt.
Redactie: Filip van Loo / Foto © gemeente Bredene