De 6 uren onder de mekaniekersloep van de Rino Demeire
Dat de zes uren van Kortrijk zijn zilveren editie viert is een algemeen gekend feit. Maar wat gebeurt er achter de schermen van dit rallyspektakel? Vóór het moment dat de piloot en co-piloot hun wagen het parcours opsturen gaat er een hele weg vooraf. Alles is een bewuste keuze van een team dat zijn prestatie wil neerzetten. Rino Demeire die de tweelingbroer en tevens technieker is van piloot Nico Demeire doet zijn verhaal.
De keuze tussen prestatie en comfort
RD: “Dit jaar mikken we op de Subaru. Deze wagen toont enkele opmerkelijke verschillen ten opzichte van de Ascona. Zo is de Subaru een 4×4 waarbij de Ascona een achterwielaandrijving heeft. Het vermogen daarentegen zal omtrent hetzelfde zijn terwijl de Subaru wel een halve ton meer weegt. Ja, de Subaru heeft niet het comfort van de Ascona die eigenlijk een moderne wagen is in een oude mantel.”
Welke prestatie verwacht het team Demeire – Deprez
RD: “Elk jaar rijden we de top 20. Met de Opel Ascona haalden we in 2016 de 19de plaats in het algemeen klassement. Inderdaad in groep 3G waren we zelfs 2de in het klassement. De laatste topprestatie met de Subaru was een 10de plaats in het algemene klassement TBR Roeselare.”
We belanden met de Subaru in de hoogste klasse en rijden in groep N. De top 20 wordt een echte uitdaging. Als je weet dat er naar de huidige inschrijving gekeken dertien R5’s, zes Porche’s en 2 WRC’s onze concurrent zijn, is het rekensommetje van kansberekening al vlug gemaakt. Maar je weet maar nooit. Elke wagen heeft zijn eigen voor en nadelen. En wat voorspellen de weergoden.”
Marino Depraetere BVBA is de hoofdsponsor van team Demeire – Deprez. Ook hij vindt de uitdaging groot en kijkt uit naar een plaats in de top 20. “Als dit lukt zet hij zeker een vat hier in ons café Boldershof te Zwevegem.” lacht uitbaatster Leen Anne.
Op de foto vlnr : Leen Anne – Rino Demeire – piloot Nico Demeire – co-piloot Dries Deprez
IDVK / Foto BDK