Nieuwe sluis op de Leie in Harelbeke officieel ingehuldigd
De nieuwe sluis op de Leie in Harelbeke is officieel ingehuldigd. De sluis is gebouwd in het kader van het Europese binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen en werd midden maart al opengesteld voor het scheepvaartverkeer. Nu varen alle schepen vlot door de nieuwe sluis varen en is ze officiële ingehuldigd en konden de nabije bewoners eens meevaren door het sluis.
“Vlaanderen heeft 100 miljoen euro geïnvesteerd in de Leiewerken in Harelbeke”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “De Leie wordt stap voor stap uitgebouwd tot de watersnelweg die het Scheldebekken zal verbinden met het hart van Frankrijk. Zo kunnen we vrachtwagens van de weg zetten en op het water zetten”.
De Leiewerken : onderdeel van Seine Schelde Vlaanderen
De Leiewerken maken deel uit van het Europees gesubsidieerd binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen. Met de realisatie van dit project wil de Vlaamse overheid van de binnenvaart een sterker alternatief maken voor het goederenvervoer op de weg. De Leie wordt opgewaardeerd tot een waterweg die schepen tot 4.500 ton een vlotte doorgang moet verlenen tussen Seine en Schelde. De bestaande sluis in Harelbeke was te klein voor deze grotere schepen en werd dus vervangen door een langer exemplaar.
“Er is geïnvesteerd in een nieuwe sluis die dubbel zo groot is. Met haar 230 meter lengte, is de sluis klaar voor het scheepvaartverkeer van de toekomst. Met de bouw van deze sluis en de Leiewerken zetten we onze ambitie kracht bij om de binnenvaart nog aantrekkelijker te maken voor bedrijven.”, zegt gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv, Chris Danckaerts.”
Wist je dat…
De nieuwe sluis is een van de indrukwekkendste onderdelen van de Leiewerken. Maar wist je dat…
- … er 1800 ton staal nodig was voor de bouw van de nieuwe sluis?
- … er 40 bolders in de sluis verwerkt zijn waaraan schepen zich kunnen vastmaken?
- … er jaarlijks gemiddeld 9 miljoen ton goederen vervoerd worden op de Leie? In de toekomst zal dit nog stijgen want tegen 2040 wordt er een verdubbeling van het tonnage verwacht.
- … de sluisdeuren elk 36 ton wegen
- … de werken uitgevoerd zijn door THV Leie 1 Land (aannemers Jan De Nul Group, Herbosch-Kiere, Engie Fabricom en Aelterman).
Wat is er nog te doen
Nu alle schepen vlot door de sluis varen, is de afbraak van de tijdelijke sluis gestart. Alle elektromechanica en andere materialen zoals de bolders en de ladders zijn weggenomen. Ook de afwaartse sluisdeuren, aan de kant van de Hogebrug, zijn reeds verwijderd. Deze deuren worden gerecupereerd om als middendeuren dienst te doen in de nieuwe sluis. Deze middendeuren zijn nodig om op een meer ecologische wijze kleinere schepen te versassen.
Momenteel wordt ook een bouwkuip gemaakt waarin de nieuwe stuw en de turbines gebouwd zullen worden. Deze turbines zullen energie opwekken om de nieuwe stuw en sluis op een energieneutrale manier te laten functioneren.
Om wateroverlast tijdens de werken te vermijden, werd een tijdelijke stuw op het Moleneiland gebouwd. De stalen onderdelen van deze tijdelijke stuw worden hergebruikt in de nieuwe stuw. De onderdelen worden verplaatst van zodra de betonconstructie van de nieuwe stuw klaar is. Daarna wordt de betonnen constructie van de tijdelijke stuw afgebroken.
Meer dan sluis en stuw
Naast de bouw van een nieuwe stuw met turbines, staan er in Harelbeke nog heel wat aanpassingen op het programma. Het Moleneiland wordt heringericht met een vispassage en er komt ook een draaibrug voor fietsers en voetgangers. Een vernieuwde waterinlaat zal ervoor zorgen dat de Leie weer tot aan de Banmolens stroomt. Ook de kaaimuren worden vernieuwd.
Parallel met de Leiewerken loopt het stadsvernieuwingsproject, hnaqua. Op het programma staan onder meer de heraanleg van de wegen en jaagpaden langs de oevers, de herinrichting van het Marktplein en vele andere stads- en woonontwikkelingen op beide Leieoevers.
IDVK / Foto MDK