Harelbeke voorziet zes kilometer extra fietsstraten vanaf dit voorjaar
Vanaf eind maart, begin april 2021 wordt niet enkel de volledige wijk het Eiland omgevormd tot een fietszone, maar worden de Toekomststraat, de Vrijdomkaai, de Twee-Bruggenstraat, de Forestiersstraat, de Peter De Coninckstraat en de Boterpotstraat fietsstraten. In totaal gaat het om zes kilometer extra fietsstraten in Harelbeke. De buurtbewoners van de toekomstige fietsstraten werden eerder deze week ingelicht en worden ingezet om mee te helpen de boodschap te verspreiden.
De huidige coalitie schuift in het bestuursakkoord een bereikbare, toegankelijke en verkeersveilige stad als belangrijke doelstelling naar voren. Prioriteit geven aan verkeer in de volgorde eerst Stappers dan Trappers, Openbaar vervoer en als laatste Privévervoer gekend als Het STOP-principe, is hier het uitgangspunt.
Schepen Tijs Naert licht toe: “De invoering van de fietszone op de wijk het Eiland is hier een eerste actie onder. Maar ook in het centrum van Harelbeke willen we investeren in veilige en comfortabele straten en tegelijkertijd onze inwoners aanzetten om meer de fiets te nemen. De keuze om extra fietsstraten aan te leggen is dus goed doordacht. Het is niet alleen een verbetering voor de buurtbewoners in de straat, maar in het algemeen voor alle zachte weggebruikers die in het centrum moeten zijn. Bovendien maken we het zo veiliger voor leerlingen van de scholen (SB Centrum en de Harelbeekse Academie voor Podiumkunsten) die in de fietsstraten gelegen zijn en hopen we daardoor ook meer leerlingen op de fiets te krijgen.”
Wat zijn fietsstraten
Een fietsstraat is een straat die ingericht is als fietsroute, om zo een alternatief te bieden voor traditionele fietsroutes langs drukkere hoofdwegen. De maximumsnelheid in een fietsstraat is 30 km per uur voor alle weggebruikers, ook voor automobilisten. In een fietsstraat is het verboden om fietsers in te halen en moeten alle gemotoriseerde voertuigen altijd achter de fietsers blijven. In een éénrichtingsstraat mogen fietsers de volledige breedte van de rijbaan gebruiken. In een tweerichtingsstraat gebruiken fietsers de rechterhelft van de rijbaan. Fietsers mogen andere fietsers, maar ook gemotoriseerde voertuigen links inhalen en stilstaande voertuigen rechts voorbijrijden. Uiteraard moeten fietsers zich ook houden aan de maximaal toegelaten snelheid van 30 km per uur.
Die maximumsnelheid van 30 km per uur is belangrijk, want die zorgt ervoor dat de veiligheid in de straat verhoogd wordt. Fietsers worden niet verdrongen door inhalende auto’s en worden zichtbaarder in het verkeer. Daarbovenop is het de bedoeling van de inrichting van een fietsstraat dat eventueel sluipverkeer ontmoedigd wordt om die straat te nemen en op zoek gaat naar een alternatieve route.
Oarelbeke ip de vélo
De inrichting van deze fietsstraten is een eerste stap om een verkeersveilige stad te creëren.
Schepen Tijs Naert: “In Harelbeke willen we fietsers de aandacht geven die ze verdienen en duurzame mobiliteit stimuleren. Dat doen we met de opmaak van een nieuw mobiliteitsplan voor heel Harelbeke, maar ook met de uitrol van een nieuwe campagne rond fietsen: ‘Oarelbeke ip de vélo’. Met deze nieuwe campagne promoten we de fietscultuur in ‘Oarelbeke Weireldstad’. De campagne is momenteel in opmaak, binnenkort wordt deze uitgerold.”
De buurtbewoners van de fietsstraten kregen al een eerste glimp van de campagne, zij kregen samen met de bewonersbrief ook een affiche die ze aan hun raam kunnen hangen om passanten op de hoogte te brengen van de toekomstige fietsstraat.
Redactie Ives De Vos