Bezoekersaantallen van de wekelijkse markt in Harelbeke gaan stillaan terug de hoogte in

Foto @IDVK
De wekelijkse donderdagmarkt in Harelbeke is sinds jaar en dag een druk bezochte markt, maar de bezoekersaantallen liepen, omwille van de stadskernvernieuwing, een stukje terug. De combinatie van de Leiewerken en de werken aan het marktplein maakten het onmogelijk voor de marktkramers om hun waren op die locatie aan de man te brengen. De geldende coronamaatregelen deden de cijfers nog meer naar beneden tuimelen. Ondertussen zette de kentering zich in en gaan de bezoekersaantallen terug de hoogte in.
Het Marktplein is de vertrouwde marktplaats
Schepen van economie, Kathleen Duchi: “Omwille van de stadskernvernieuwing drong een verhuis zich op. Gedurende een aantal jaren vond de wekelijkse markt een eigen plek op de parking van het Forestiersstadion. Dat die verhuis tijdelijk zou zijn, was duidelijk afgesproken met de marktkramers, die zelf ook aanstuurden op een terugkeer naar het centrum eenmaal het marktplein afgewerkt zou zijn. Vorig jaar op 5 november was het zover en vond de wekelijkse markt opnieuw plaats op het marktplein. De
coronamaatregelen verhinderden dat het de terugkeer met de grote trom gevierd kon worden, maar niettemin waren heel wat marktkramers en -bezoekers tevreden dat de markt terug op de vertrouwde plaats stond.”
“Een verhuis heeft altijd tot gevolg dat mensen hun gewoonten moeten bijsturen en dat heeft ook gevolgen voor de bezoekersaantallen”, weet schepen van stadskernvernieuwing Tijs Naert. “Bij elke verhuis moet het vast publiek opnieuw worden opgebouwd. Dat geldt trouwens ook voor de vaste marktkramers. Sedert het begin van de eeuw is er een gestage daling van het aantal vaste kramen op de markt omwille van de concurrentie met grote winkelketens en het feit dat marktkramers niet altijd gemakkelijk opvolging vinden wanneer ze er zelf mee ophouden. Niettegenstaande al het voorgaande hield de Harelbeekse wekelijkse markt redelijk stand.”
Promo wekelijkse markt
Schepen van citymarketing Dominique Windels vult aan: “Sedert de terugkeer naar het centrum stijgen de bezoekersaantallen, maar omwille van de coronamaatregelen kan de stad niet volop gaan voor promotie. Randanimatie en wedstrijden zijn moeilijk te
organiseren, terwijl die zaken vroeger veel volk naar de markt lokten. Daarenboven zijn de bezoekersaantallen sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Als het regent, heeft dat een onmiddellijk negatief gevolg op het aantal bezoekers. Het vast publiek
vindt echter ook in barre weersomstandigheden de weg naar het marktplein op donderdagvoormiddag. Zelfs een onverwacht voorval, zoals dat met de dansende fonteinen vorige week donderdag, houdt de mensen niet tegen.”
“Het voorval inspireerde ons trouwens tot een ludieke actie. Op de markt van donderdag 11 maart boden stadsmedewerkers en medewerkers van de firma Aquafontal alle marktkramers én -bezoekers een regenponcho onder het motto ‘Zelfs ot woater giet, kommekik noa de mart in Oarelbeke’, aan. Dit duurde de hele morgen en zolang de voorraad strekt. Een initiatief als bedanking om het wekelijkse marktgebeuren te blijven ondersteunen, zelfs als het eens per ongeluk fout gaat.”
Redactie Ives De Vos