Trajectcontrole E17 Waregem – Kortrijk niet actief

De borden voor deze trajectcontrole, die loopt tot in Kortrijk, staan er al meer dan een jaar. “Ten vroegste in het derde kwartaal van 2021 zal het systeem operationeel zijn, maar ook dat valt te betwijfelen”, zegt Vermeersch. Hij is kritisch: “We hadden de vele miljoenen die die systemen kosten misschien beter in verkeersveilige infrastructuur gestoken. Voor het meeste van deze trajectcontroles ligt het probleem, na de softwareproblemen, nu bij een personeelstekort bij de gewestelijke verwerkingscentrales (GVC’s) vooraleer men aan de lopende band kan gaan beboeten”, aldus Vermeersch. “In het gewestelijk verwerkingscentrum voor Oost- en West-Vlaanderen te Gent zijn minder dan de helft van de benodigde personeelsplaatsen vandaag ingevuld. 18 op 38 plaatsen.”
West-Vlaanderen drie keer meer trajectcontroles dan Wallonië
Momenteel zijn er in dit land 156 trajectcontrolesystemen technisch klaar voor gebruik, waarvan 143 in Vlaanderen en slechts 13 in Wallonië. De meeste systemen vinden we in Oost-Vlaanderen (44), gevolgd door West-Vlaanderen (41). “Vooral Vlaanderen investeerde miljoenen euro’s in die systemen, maar door de aanhoudende federale problemen staan deze werkloos te wezen. Eerst was het de software, nu het personeel”, besluit Vermeersch. “Het staat Wallonië uiteraard vrij om een eigen beleid te voeren, maar eenmaal de trajectcontroles effectief operationeel zijn, zal er vooral Vlaams boetegeld vloeien naar de federale staatskas. Hoe het geld terugvloeit naar de gewesten en hoe het geld uit het federaal boetefonds wordt verdeeld, is een nest waar een kat haar jongen niet in terugvindt. Dat maakt het systeem extra vatbaar voor kritiek.”
Redactie & Foto: Filip Van Loo