Evaluatie premiereglement ‘lokaal en digitaal’ Wervik
Door de coronacrisis zijn alle eet-en drinkgelegenheden nog steeds verplicht gesloten, dit reeds sinds 19 oktober. Op 2 november moesten ook alle handelszaken sluiten die niet-essentiële goederen aanbieden aan consumenten. Ondertussen zijn deze handelszaken terug open.
Binnenkort mogen ook een aantal niet-medische contactberoepen terug aan de slag.
Dergelijke beslissingen hebben als gevolg dat heel wat consumenten – sommigen zelfs voor het eerst – online aankopen deden. De opmars van e-commerce is een onuitwisbaar feit.
De coronacrisis heet er ook wel voor gezorgd dat oproepen zoals #winkelhier en #kooplokaal luider dan ooit klinken.
Dit betekent meer dan ooit dat handelaars online aanwezig moeten zijn met een website of nog beter met een webshop. Ook aanwezigheid op de sociale media kanalen is van belang. Hiermee kunnen ze in contact blijven met hun klanten. Sociale media kunnen ook online verkoopkanalen zijn.
Daarom besliste het stadsbestuur van Wervik de handelaars te helpen om online aanwezig te zijn en keurde de Gemeenteraad op 24 november 2020 het premiereglement ‘lokaal en digitaal’ goedgekeurd.
Er werd een premie voorzien van 50% van het factuurbedrag excl. BTW met een maximum van:
– €1.000,00 voor handelszaken die investeerden in een nieuwe webshop;
– €500,00 voor handelszaken die een nieuwe website lanceerden;
– €500,00 voor handelszaken die zich lieten begeleiden voor hun sociale media-kanalen door een professionele dienstverlener.
Dit was enkel voor kosten voor een nieuwe website of webshop.
Het reglement startte op 2 november en eindigde eind december 2020. Het aanvraagformulier kon worden ingediend tot eind januari 2021.
Hierbij een korte evaluatie: het stadsbestuur heeft in totaal 30 aanvragen kunnen goedkeuren.
Aantal dossiers:
– 11 voor een nieuwe website
– 5 voor een nieuwe webshop
– 4 voor begeleiding sociale media
– 6 voor een nieuwe website + webshop
– 3 voor een nieuwe website + begeleiding sociale media
– 1 voor een nieuwe webshop + begeleiding sociale media
Het stadsbestuur voorzag een budget van 15.000 euro. Uiteindelijk zijn we er iets over gegaan en kloppen af op 16.269,71 euro.
Het stadsbestuur evalueert dit als een positieve maatregel.
Voor sommige handelaars was het een aangename meevaller, men was er al mee bezig en heeft zo onverwachts van de premie kunnen profiteren.
Maar voor velen was het wel hun laatste duwtje dat ze nodig hadden om te investeren in het digitale.
Of hun website eindelijk eens te vernieuwen en uit te breiden met een webshop, …
Men wou het al een eindje doen, maar twijfelde. Of had er nog geen tijd voor genomen.
We laten hierbij kort een aantal handelaars aan het woord.
Eline Deblaere – Garage Toyota Claeys:
“Een consument komt gemiddeld nog 1,3 keer de showroom binnengewandeld en is bovendien al goed geïnformeerd voor hij over de drempel stapt.
Ongeveer 90% van de prospecten heeft online al een verkennend bezoek gedaan en zit meestal al wat verder in het koopproces. Met als resultaat dat we gemiddeld maar 1 kans krijgen om een gesprek positief af te ronden. Om onze eerste indruk online een duwtje in de rug te geven en het verkennend digitaal bezoek van onze prospect zo aangenaam mogelijk te maken, was het dus nodig om te investeren in een eigen website.
De digitalisering van onze industrie luidt immers nieuw tijdperk in voor ons en ons merk, met de overgang van een autobedrijf naar een mobiliteitsbedrijf.
Ook voor onze huidige Toyota-familie komen er heel wat handige knoppen op de site: zoals een booking form voor showroom, onderhoud en herstellingen.
Kortom: het verzachten van het kostenplaatje die de verdere digitalisering met zich meebrengt door het stadsbestuur, was zeer welkom. Bedankt! De website komt binnenkort online, zeker checken dus.”
Fanny Wyseur – Hobbycenter Goemaere:
“We vonden het initiatief heel leuk en mede daardoor hebben we de beslissing genomen om met een webshop te starten.
Wij mochten gedurende de 2 lockdowns open blijven omdat we essentiële producten verkopen, zoals dierenvoeders, energieproducten: gasflessen, antracietkolen, houtpellets, maar ook bakmeel en diepvriesvoedingsproducten. Decoratie artikelen mochten we niet direct verkopen en meegeven met de klanten. Daarom zijn we gestart met een webshop. Voor ons heel interessant. De mensen kijken thuis op het gemak en zien wat we aanbieden. Ze hebben direct de prijs, de kleur, de afmetingen van de artikelen. Ze komen af naar de winkel, bekijken het en kopen. We zien het als een blijvende catalogus waar de mensen ten alle tijde kunnen in kijken. Heel leuk en veel gebruikt! Zeker een meerwaarde voor onze winkel.”
Jan Gheysens – G Moto:
“Nogmaals bedankt voor de premie! De website is echter nog ‘under construction’… Voor ons was het het laatste duwtje in de rug om deze eindelijk eens te vernieuwen.”
Wim Mahieu – Hoeve Mahieu:
“Wij hebben dus een nieuwe website laten maken voor onze hoevewinkel. Met deze website willen we onze klanten beter informeren over het reilen en zeilen op het bedrijf.
We waren al even aan het nadenken om een website te maken maar het bleef voorlopig bij vage ideeën. Dankzij jullie maatregel is alles in een stroomversnelling gekomen om ons hierin professioneel te laten bijstaan en zo kunnen we nu ook effectief een mooie website aanbieden.”
Saar Duverger – Feestzaal Tante Renée:
“Binnenkort gaan wij in de Vlamingenstraat 9 de feestzaal tante Renée uitbaten.
Mijn partner en ikzelf hadden al wat plannen van hoe we het zagen, maar de premie was de startblokken die we nodig hadden. Ondertussen zijn we goed op dreef met Spotdesign (ook een Wervikse ondernemers) om er iets mooi van te maken (nog enkele details aan het finetunen).
We hopen zo snel mogelijk Tante Renée’s website te kunnen lanceren zodat we ondertussen wat gekend geraken bij de mensen tegen dat het feesten weer mag.”
Thierry Toebat – kapsalon New Look:
“Ik vond dit een super initiatief.”
Redactie: Filip Van Loo